variety of fruits

Podstawy zdrowego żywienia #2

Ameryki przed Tobą nie odkryję, zapewne od dziecka każdy powtarzał Ci żeby jeść warzywa i owoce, bo są zdrowe. Jeśli takie przekonania słyszałeś/aś od małego, to szacun dla tego kto Cię tego uczył.

Ja też jestem w gronie szczęśliwców, którym to wpajano. Bardzo dziękuję za to mojej babci, bo zawsze robiła mi coś ze świeżymi warzywami lub owocami z ogródka.

Pamiętam też jak się broniłem przed nowościami. Jako dziecko uwielbiałem chleb z świeżym pomidorkiem i cebulką (może nie jest to najwyższych lotów, ale kochałem). Pewnego poranka zobaczyłem na kanapce szczypiorek zamiast cebuli… Ale była afera, ale koniec końców spróbowałem, dałem się namówić… Babciu, to jest zaj***ste. Teraz w sumie lubię każde warzywo, z owocami już nie do końca, ale mniejsza.

Merytoryka

WHO/FAO zaleca spożycie warzyw i owoców na poziomie 400g/d [1]

Ich spożycie jest istotne ponieważ są bogatym źródłem błonnika, witamin oraz składników mineralnych oraz fitozwiązków.

szacuje się, że zbyt niskie spożycie owoców i warzyw jest przyczyną około 14% zgonów z powodu raka żołądka i jelit, natomiast około 11% zgonów z powodu choroby niedokrwiennej serca i około 9% zgonów z powodu zawału na całym świecie. [1]

Dodatkowo zwiększając spożycie warzyw (nie wliczamy w to ziemniaków) ∼300 g/d zmniejszamy ryzyko śmiertelności z wszystkich przyczyn o 11%, a w przypadku owoców ∼10% dla spożycia ∼250–300 g/d, fajnie co? [2].

Dla przykładu 300g osiągniemy jedząc w ciągu dnia 1 pomidora, pół papryki i kilka rzodkiewek. W przypadku owoców, to 1 większy banan, jabłko i kilka truskawek.

Tyle wiedzy naprawdę starczy żeby odżywiać się lepiej, serio!

Bibliografia

  1. https://www.who.int/dietphysicalactivity/fruit/en/
  2. Lukas Schwingshackl, Carolina Schwedhelm, Georg Hoffmann, Anna-Maria Lampousi, Sven Knüppel, Khalid Iqbal, Angela Bechthold, Sabrina Schlesinger, Heiner Boeing, Food groups and risk of all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis of prospective studies, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 105, Issue 6, June 2017, Pages 1462–1473, https://doi.org/10.3945/ajcn.117.153148
Pokaż serducho i podaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *