student sleeping on bed near laptop and cup of coffee

Świadomość i sen

Wcześniejszy wpis traktował o śnie w pigułce. Typowa esencja esencji, ale pomyślałem sobie, że sam chcę zrozumieć bardziej dogłębnie o co w tym chodzi. Przy okazji się tym podzielę, bo czemu nie?

Ale najpierw przemyślenia.

Jest takie słowo, które po prostu kocham “świadomość”, uwielbiam być świadomy. Jestem człowiekiem, który zanim coś kupi, chce wiedzieć co kupuje. Nie jest mi obojętne co jem, pomimo, że może i często na moim insta widzisz jak jem produkty owiane złą sławą. Słucham i czytam o emocjach i rozwoju osobistym, bo chcę rozumieć siebie i podejmować lepsze decyzje w życiu. Nie wiem wszystkiego co dzieje się w polityce, ale staram się śledzić informacje. Czytam o klimacie i jego zmianach, bo nie jest mi obojętne to na jakiej ziemi żyję i pewnie będą żyły moje dzieci. Chce wiedzieć więcej i być bardziej “świadomy”, bo to przekłada się na jakość mojego życia.

A ono nie jest mi obojętne.

Nie chce Ci mówić co masz robić, ale nie bądź obojętny! Szanuj swoje zdrowie, życie, i jego jakość, a przy tym również innych.

Mechanizm snu

Raczej spotkałeś/ aś się z takimi pojęciami jak “rytm dobowy” i “homeostaza”. Te biologiczne mechanizmy dbają o twój rytm nazwijmy go “spania-wstawania”. Twój mechanizm rytmu dobowego reguluje nie tylko to kiedy chce ci się spać, ale też wpływa na temperaturę ciała, metabolizm oraz wyrzut hormonów itd [1]. Nasz biologiczny zegar opiera się na 24h- dniu, a z nim synchronizują się inne zegary w naszym ciele. Wpływ na ich funkcjonowanie mają też takie czynniki jak światło i temperatura.

Homeostaza snu i czuwania, reguluje twoje potrzebę snu. Jest tak, że każdy ma jakieś godziny w których po po prostu robi się śpiący, ja mam tak każdego dnia między 22 a 23. Ale też jeśli doprowadziliśmy do zarwania paru nocek, lub spaliśmy mniej z jakiegoś powodu, to owy mechanizm będzie starał wprowadzić nas w głębszy i dłuższy sen.


Czynniki, które modulują nasze potrzeby związane ze snem, obejmują

  • schorzenia,
  • leki,
  • stres,
  • środowisko snu oraz to, co jesz i pijesz.

Być może największy wpływ ma ekspozycja na światło. Jest to związane z przetwarzaniem światła przez komórki oka, co informuje nasz mózg czy jest dzień czy noc. Jeśli będziemy długo przeglądać social media przed snem, to może nam być ciężko zasnąć!

Sny

Czasami jest tak, że śnią ci się przyjemne rzeczy, a czasem kosmici i budzisz się z krzykiem (nie pytajcie dlaczego o tym piszę, można się domyślić). Czasami jest tak, że snów nie pamiętamy. Dokładny cel snów nie jest poznany, sugeruje się, że sny pomagają przetwarzać emocje. Ja nie wiem co do emocji mają kosmici, ale… na tym zakończmy 😀

W następnym wpisie poruszymy temat genów, neurotransmiterów oraz faz snu więc “stay tuned”!

1.https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/Understanding-Sleep

Pokaż serducho i podaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *