analog clock sketch in black surface

Dalej o tym śnie

No dobrze, skoro obiecałem, to wypada napisać.

Zaczniemy od faz snu. O non-REM (nREM) i REM słyszałeś pewnie przynajmniej raz w życiu, ale jest też faza “Wake”(czuwanie). [1] Każda z faz jest specyficzna i różni się aktywnością mózgu, jego fal oraz neuronów. [2]

Faza czuwania

Występuje przed zaśnięciem, gdy jesteśmy jeszcze dość aktywni. W zależności od tego czy oczy są otwarte czy zamknięte obserwujemy aktywność fal alpha i beta.

Następnie możemy wyróżnić trzy fazy nREM i fazę REM, które w trakcie naszego snu się przeplatają. [2]

Fazy nREM

Faza 1 nREM- przechodzimy wtedy z fazy czuwania w sen. Faza ta trwa kilka minut. Akcja serca, oddech i ruchy oczu są spowolnione, a mięśnie rozluźniają się z okazjonalnymi drganiami. Aktywność fal mózgowych zaczyna zwalniać.

Faza 2 nREM- to okres lekkiego snu poprzedzający głębszy sen. Twoje bicie serca i oddech są wolne, a mięśnie rozluźniają się jeszcze bardziej. Temperatura ciała spada, a ruchy oczu ustają. Aktywność fal mózgowych zwalnia. Aktywność elektryczna mózgu charakteryzuję się krótkimi impulsami. W trakcie snu fazy się przeplatają, a w ta jest zdecydowanie najbardziej powtarzalna.

Faza 3 nREM- okres głębokiego snu. Potrzebna aby rano poczuć się wypoczętym. Je w pierwszej połowie nocy. Podczas snu bicie serca i oddech spadają do najniższego możliwego poziomu. podobnie z rozluźnieniem mięśni. Fale mózgowe stają się jeszcze wolniejsze. Kojarzysz taką sytuację “próbowałam/ em Cię obudzić, ale się nie dało” ? Zapewne byłeś w tej fazie.

Faza REM

Faza REM- pierwszy REM występuję około 90 min po zaśnięciu. Nasze oczy poruszają się szybko pod zamkniętymi powiekami (rapid eye movement). Twój oddech staje się szybszy i nieregularny, a tętno i ciśnienie krwi wzrastają do poziomów bliskich fazie czuwania. Fascynujące jest to, że śnimy głównie w tej fazie snu, co prawda podczas nREM sny też mogą się pojawić, ale rzadko. Co jest jeszcze ciekawsze, to to, że mięśnie kończyn zostają sparaliżowane… Żeby nie powtarzać tego co się nam śni, jak nie mamy farta i się obudzimy w nieodpowiednim momencie to doświadczymy paraliżu sennego.

Niska ilość snu REM została powiązana z większym ryzykiem śmiertelności (all-cause mortality) [3].

Ciekawostka

Często spotykam się z zdaniem “muszę odespać”, zwłaszcza kiedy imprezowałeś/ aś do rana.

Mam złą wiadomość, nie da się odespać zarwanej nocy! Jeśli nie zadbałeś o wystarczającą ilość snu, ​​zaciągasz dług senny, którego nie można „spłacić”, gdy robi się coraz większy.

Długotrwała deprywacja snu naraża Cię na problemy zdrowotne i może niekorzystnie wpłynąć na Twoje bezpieczeństwo i wydajność pracy. Brak snu jest powiązany z otyłością, wysokim ciśnieniem krwi, negatywnym nastrojem i zachowaniem, zmniejszoną produktywnością oraz problemami z bezpieczeństwem w domu, w pracy czy podczas prowadzenia pojazdu.

Jeśli “odeśpisz” poprzednią noc zredukujesz senność tego dnia, ale nie odwróci to tego, że nie przespałeś odpowiednio nocy, a twój sen nie był jakościowo odpowiedni. [4]

Bibliografia

  1. Patel AK, Reddy V, Araujo JF. Physiology, Sleep Stages. [Updated 2020 Apr 29]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK526132/
  2. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/Understanding-Sleep#2
  3. Leary EB, Watson KT, Ancoli-Israel S, et al. Association of Rapid Eye Movement Sleep With Mortality in Middle-aged and Older Adults. JAMA Neurol. Published online July 06, 2020. doi:10.1001/jamaneurol.2020.2108
  4. National Sleep Foundation. (n.d.). Myths and facts about sleep. Retrieved March 26, 2019, from https://www.sleepfoundation.org/articles/myths-and-facts-about-sleep 
Otwórz w Tłumaczu GooglePrześlij opinię

Pokaż serducho i podaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *